Rejestracja pasiek

Osoby zamierzające prowadzić pasieki pszczele na terenie powiatu chrzanowskiego mają obowiązek zgłoszenia w/w działalności w Powiatowym Inspektoracie Weterynarii w Chrzanowie.

Powiatowy Lekarz Weterynarii

w Chrzanowie

32-500 Chrzanów

ul. Mjr Grzybowskiego 7

W celu ułatwienia rejestracji pasieki ,

uzyskania weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego

i zgłoszenie sprzedaży bezpośredniej ,

poniżej zamieszczamy link do P.I.W. w Chrzanowie skąd można pobrać  potrzebne dokumenty.

 

 


Zmiany w przepisach dotyczących sprzedaży bezpośredniej

30 września 2015 roku Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marek Sawicki podpisał rozporządzenie w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej. Wprowadza ono szereg zmian w stosunku do dotychczas obowiązujących przepisów.

Określa ono, jakie wymagania weterynaryjne powinny zostać spełnione przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej, wymagania dotyczące sprzedawanych produktów, wielkość i zakres oraz obszar produkcji tychże wyrobów, a także wymagania weterynaryjne w stosunku do miejsc prowadzenia sprzedaży bezpośredniej.

Pasieka nr 75 (Czestochowa-2015_4536_RD.jpg)
fot.© Roman Dudzik

Rozporządzenie również jasno określa, jakie produkty pszczele nieprzetworzone będą mogły podlegać sprzedaży bezpośredniej i w tej kwestii nic się nie zmieniło. Tak jak do tej pory z produktów pszczelich są to: miód, pyłek pszczeli, pierzga oraz mleczko pszczele.

Co jednak oznacza nowe rozporządzenie w sprawie sprzedaży bezpośredniej? Jakie wymagania teraz będą musieli spełnić pszczelarze, aby móc sprzedawać swoje produkty bezpośrednio konsumentom?

Jak było do tej pory?

Obowiązującym do 31 grudnia 2015 roku jest rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 grudnia 2006 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej.

W ramach sprzedaży bezpośredniej dopuszczalna była sprzedaż produktów pszczelich nieprzetworzonych konsumentowi końcowemu z miejsc prowadzenia sprzedaży bezpośredniej, tj. na terenie gospodarstw rolnych lub targowiskach. Dopuszczalna była również możliwość sprzedaży do zakładów prowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego tylko w przypadku, gdy zostały one opakowane w opakowania jednostkowe.

Sprzedaż taka mogła być prowadzona na obszarze województwa, na terenie którego prowadzona jest produkcja lub województw z nim sąsiadujących. W przypadku chęci sprzedaży bezpośredniej poza terenem powiatu, na którym prowadzona jest działalność podmiot prowadzący tą działalność miał obowiązek poinformować o tym lekarza weterynarii właściwego ze względu na miejsce prowadzenia sprzedaży w terminie 7 dni przed planowanym rozpoczęciem tej sprzedaży.

Jak będzie teraz?

Obowiązującym od 1 stycznia 2016 roku będzie rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 września 2015 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej.

W ramach sprzedaży bezpośredniej dopuszczalna będzie sprzedaż produktów pszczelich nieprzetworzonych konsumentowi końcowemu z miejsc prowadzenia sprzedaży bezpośredniej, tj. na terenie gospodarstw rolnych lub targowiskach.

Dopuszczalna będzie również możliwość sprzedaży do zakładów prowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego. Dodatkowo produkty pszczele będzie można sprzedawać z obiektów lub urządzeń ruchomych czy też tymczasowych, wliczając w to specjalistyczne środki transportu, znajdujące się na terenie miejsc, w których prowadzona jest produkcja tych produktów, a także na terenie targowisk lub poza nimi.

Drugą nowością w zakresie sprzedaży będzie możliwość sprzedaży produktów konsumentowi końcowemu z urządzeń dystrybucyjnych przeznaczonych do sprzedaży żywności znajdujących się na terenie miejsc, w których odbywa się ich produkcja, ale również na targowiskach, jak i poza nimi.

Sprzedaż produktów pszczelich nieprzetworzonych konsumentowi końcowemu może być prowadzona na obszarze województwa, na terenie którego prowadzona jest produkcja lub województw z nim sąsiadujących. Dodatkowo została wprowadzona możliwość sprzedaży produktów poza terenem, na którym są one wytwarzane, tj. na terenie całej Polski, jeżeli jest ona prowadzona podczas różnego rodzaju wystaw, festynów, targów czy też kiermaszy, które organizowane są w celu promocji takich produktów. W przypadku chęci sprzedaży bezpośredniej poza terenem powiatu, na którym prowadzona jest działalność podmiot prowadzący tą działalność ma obowiązek poinformować o tym lekarza weterynarii właściwego ze względu na miejsce prowadzenia sprzedaży w terminie 7 dni przed planowanym rozpoczęciem tej sprzedaży.

W pisemnej informacji należy zamieścić: imię i nazwisko lub nazwę podmiotu prowadzącego działalność w zakresie produkcji tych produktów oraz adres miejsca prowadzenia tej działalności, a także dane dotyczące miejsca i okresu, w których będzie prowadzona sprzedaż tych produktów.

Dodatkowo w rozporządzeniu został wprowadzony zapis o sprzedaży bezpośredniej dokonywanej przez inny podmiot prowadzący taką działalność. Sprzedaż bezpośrednia może być prowadzona przez inny podmiot prowadzący taką działalność, jeżeli prowadzone zakłady zostały wpisane do rejestru zakładów (zgodnie z ustawą z dn. 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego) w tym samym powiecie. Dopuszczalna jest również sprzedaż przez osoby trzecie podczas festynów, wystaw, targów czy kiermaszy, które mają na celu promocje produktów. Podmiot prowadzący taką sprzedaż posiada imienne upoważnienie do prowadzenia sprzedaży udzielone przez podmiot/osobę, z produkcji której pochodzą wybrane produkty oraz kopię decyzji o wpisie podmiotu, który wyprodukował takie produkty do rejestru zakładów prowadzących sprzedaż bezpośrednią produktów.

Ostatnią zmianą dotyczącą sprzedaży produktów pszczelich nieprzetworzonych przez inny podmiot jest wymóg spełnienia przy transporcie i sprzedaży bezpośredniej wymagań weterynaryjnych określonych w tym rozporządzeniu (Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 września 2015 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej).

Kolejnym nowym aspektem, który znalazł się w najnowszym rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi są wymagania dotyczące obiektów i urządzeń ruchomych bądź tymczasowych, wliczając w to specjalistyczne środki transportu, z których prowadzona jest sprzedaż bezpośrednia produktów pszczelich nieprzetworzonych lub w których transportowane są te produkty.

Obiekty te powinny być skonstruowane w sposób, który zapobiegnie zanieczyszczeniu produktów pszczelich, powinien być on w dobrym stanie technicznym. W przypadku transportu jednocześnie kilku różnych produktów pochodzenia zwierzęcego należy zapewnić takie ich rozdzielenie, aby zapobiec ich zanieczyszczeniu.

Ostatnie dwa nowe paragrafy dotyczą wymagań wody używanej przy produkcji i sprzedaży bezpośredniej produktów pszczelich – powinna być ona zgodna z wymaganiami określonymi dla wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi – oraz utrzymywaniu w czystości pomieszczeń, w których produkowane są produkty pszczele, obiektów i urządzeń ruchomych, na których produkowane lub z których sprzedawane są owe produkty – poprzez ich czyszczenie i dezynfekcję, a także zapewnienie w nich możliwości utrzymania właściwej temperatury przechowywania produktów pszczelich nieprzetworzonych.

Co pozostało bez zmian?

Odpowiednie warunki pozwalają na uzyskanie produktów o najwyższej jakości. Pomieszczenie takie powinno spełniać określone wymagania. Jego konstrukcja ma za zadanie zapewnić przestrzeganie higieny. Również sprzęt i urządzenia znajdujące się wewnątrz muszą sprzyjać ochronie przed gromadzeniem się zanieczyszczeń.

Pasieka nr 75 (Czestochowa-2015_6352_RD.jpg)
fot.© Roman Dudzik

Wentylacja w pomieszczeniu winna zapobiegać powstawaniu skroplin na ścianach, sufitach i powierzchni urządzeń. Wymagane jest także wyposażenie w naturalne lub sztuczne oświetlenie, które nie powoduje zmiany barw produktów.

Ściany, posadzki, sufity, drzwi i okna muszą być utrzymane w dobrym stanie technicznym oraz łatwe w zachowaniu czystości. Źródło bieżącej zimnej i ciepłej wody (stosowanej do spożycia przez ludzi oraz używanej w celach produkcyjnych i sanitarnych) ma również znajdować się w pomieszczeniu.

Dodatkowo miejsce produkcji i sprzedaży powinno być zabezpieczone przed dostępem zwierząt. Różnego rodzaju instalacje, urządzenia i sprzęt będące wewnątrz pomieszczenia muszą być wykonane z materiałów uniemożliwiających zanieczyszczenie produktów.

Bardzo ważny jest również sposób ich czyszczenia i dezynfekcji. Po pierwsze przeprowadza się je przy użyciu środków niewpływających negatywnie na produkt. Jest to szczególnie istotne, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że mamy do czynienia z produktami przeznaczonymi do spożycia przez ludzi.

Zaleca się w przypadku drobnego sprzętu (np. dłuta) dezynfekcję w wodzie o temperaturze przynajmniej 82°C. Częstotliwość czyszczenia i dezynfekcji instalacji, urządzeń oraz sprzętu z uwzględnieniem opakowań wielokrotnego użytku oraz pojemników lub kontenerów powinna być możliwie jak największa.

Za minimum uznaje się przeprowadzanie ich każdorazowo po ukończeniu cyklu produkcyjnego lub po każdym zakończeniu pracy. Oczywiście całe wyposażenie w pomieszczeniu musi być używane zgodnie ze swoim przeznaczeniem oraz utrzymywane w dobrym stanie technicznym.

Osoby biorące udział w produkcji powinny w pierwszej kolejności przestrzegać zasad higieny, m.in. myć ręce przed i po przystąpieniu do pracy oraz za każdym razem po ich zabrudzeniu. Odzież, którą używa się w pracy ma być czysta i jasnego koloru.

Ponadto należy używać nakrycia głowy zasłaniającego włosy oraz obuwia roboczego. W pomieszczeniu do pracy należy zapewnić możliwość zmiany odzieży własnej i obuwia na odzież roboczą lub ochronną oraz udostępnić miejsce do przechowywania odzieży własnej.

Warto zaznaczyć, że tylko osoby posiadające orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy wymagającej kontaktu z żywnością, wydawane na podstawie przepisów o chorobach zakaźnych i zakażeniach mogą mieć styczność z produktami pochodzenia zwierzęcego przeznaczonymi do sprzedaży.

Polskie i wspólnotowe prawo zawiera ścisłe wymagania co do sprzedawanych produktów. Odnosi się ono zarówno do samych produktów, jak i ich opakowań pełniących ważną rolę w przechowywaniu i transporcie. Podobnie jak w poprzednio omawianych aspektach nacisk kładzie się na zabezpieczenie przed zanieczyszczeniami.

Warunki powinny uniemożliwiać psucie się produktów oraz namnażanie się chorobotwórczych mikroorganizmów i tworzenie się toksyn. Pakowanie produktów pszczelich nie wymaga obecności konsumenta finalnego, o ile zostały opakowane w opakowania jednostkowe w miejscu produkcji.

Materiały opakowaniowe należy przechowywać w oddzielnych pomieszczeniach lub w wydzielonych miejscach w zamknięciu albo w zamykanych pojemnikach. Odseparowane powinny być również niejadalne substancje, poprodukcyjne odpady pochodzenia zwierzęcego i produkty ze zbyt niską jakością.

Producent powinien zapewnić odpowiednie warunki do przechowywania i usuwania odpadów, spełniające zasady higieny oraz będące w zgodzie z przepisami o odpadach. Dane takie jak: imię i nazwisko lub nazwa producenta oraz adres miejsca prowadzenia działalności gospodarczej umieszcza się w miejscu sprzedaży oraz na opakowaniach zbiorczych i transportowych produktów przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej poza terenem gospodarstwa rolnego lub miejscem przylegającym do pomieszczenia produkcyjnego.

Wszystkie te działania mają na celu zachowanie świeżości miodu, pyłku i mleczka pszczelego oraz pierzgi, a także zapewnienie charakterystycznych cech danego produktu.

Podsumowanie

Nowe rozporządzenie wprowadza kilka zmian w działalność rolniczą i sprzedaż bezpośrednią. Wprowadzono w nim szereg ułatwień dla podmiotów prowadzących sprzedaż bezpośrednią produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym rolników i pszczelarzy.

Ułatwienia te dotyczą wyrobów sprzedawanych konsumentom końcowym i zakładów prowadzących handel detaliczny, które bezpośrednio zaopatrują konsumenta końcowego. Najważniejszą zmianą, która wchodzi w życie od nowego roku jest jednak podniesienie wysokości dochodu ze sprzedaży bezpośredniej.

Zgodnie z nowelizacją ustawy podatkowej wartość sprzedaży bezpośredniej w gospodarstwie nie może przekroczyć 150 tys. euro (ok. 600 tys. zł). Od tej działalności rolnik będzie płacił 2-procentowy ryczałtowy podatek od uzyskanego przychodu, nie wychodząc z ubezpieczenia KRUS.

Uchwalona przez Sejm w kwietniu nowelizacja daje możliwość sprzedaży przez rolników i członków ich rodzin produktów żywnościowych wytworzonych z własnych surowców bez konieczności rejestracji działalności gospodarczej. Dotychczas rolnicy nie mogli legalnie sprzedawać przetworzonej żywności, np. serów, kiełbas czy dżemów. Jedynym wymogiem jest prowadzenie książki o sprzedaży bezpośredniej i sprzedaż produktów poza budynkiem – jednakże w tej sprawie Ministerstwo Rolnictwa planuje wydać interpretację przepisów. Taka nowelizacja ustawy podatkowej będzie szansą dla mniejszych gospodarstw.

Ważne jest jednak też to, że produkty te będzie można sprzedawać tylko we własnym gospodarstwie i na targowisku, ale muszą być one wyprodukowane we własnym gospodarstwie – nie dotyczy to pośredników, o których mowa w nowym rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Zewsząd słychać głosy zarówno zadowolonych z takiego rozwiązania rolników, jak i niezadowolonych ekspertów. Jak te zmiany wpłyną na rozwój wsi i polskiego rolnictwa po 1 stycznia 2016 roku? Okaże się w najbliższym czasie.

Więcej informacji i szczegółowe wymagania można przeczytać w:

  • Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 września 2015 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej (Dz. U. z dnia 26 października 2015 r.).
  • Ustawa z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2006 r., Nr 17, poz. 127 z póżń. zm.)
  • Ustawa z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1649)

mgr inż. Paulina Skalik
mgr inż. Emil Maciąg


Artykuł "Zmiany w przepisach dotyczących sprzedaży bezpośredniej" ukazał się w "Pasiece" nr 1/2016